Håkon fikk medalje for «den beste fagprøven nemnda hadde sett»

Håkon Fossum fikk medalje for meget god fagprøve. - Jeg ble helt satt ut, det var kjempegøy, sier den tidligere IKT-service-lærlingen.

Bilde av Håkon Fossum
Foto: Difi
Håkon Fossum fikk medalje for eksepsjonelt utført fagprøve.

Torsdag 22. november mottok Håkon Fossum fagbrevet etter fullført læretid  i IKT-servicefaget hos Kripos. I tillegg fikk Håkon også medalje for eksepsjonelt utført fagprøve. Det utdeles svært få slike medaljer.

Les statuttene for å få fagprøvemedalje eller svenneprøvemedalje

- Kandidaten fremviser en arbeidsmetode og en modenhetsgrad i arbeidet som ligger langt over forventet av aldersgruppen og lærlingrollen. Kandidatene leverer det begge nemndsmedlemmene beskriver som den beste fagprøven de har sensurert, heter det i innstillingen som ble levert Utdanningsetaten.

- Jeg var bare utrolig happy med «meget godt bestått». Jeg hadde jo ikke forventet at det skulle bli noe mer, forteller Håkon.

Ville jobbe med data

Håkon kom til utdelingen fra Trondheim der han nå går forstudier for ingeniørstudiet ved NTNU. Målet er Forsvarets ingeniørhøgskole fra neste høst. Håkon liker blandingen av det praktiske og det teoretiske.

Håkons tips til nye lærlinger:
  • Alle er usikre og nervøse. Det vet virksomheten og det er helt ok.
  • Vær aldri redd for å spørre
  • Si til de rundt deg at du er lærling
  • Ikke stress. Det er lettere sagt enn gjort, men jeg ble stadig påmint av hun som fulgte meg at jeg skulle lage meg en oversikt, og ta en ting av gangen.

- På videregående var jeg litt lei skole. Jeg likte å gjøre ting praktisk og jeg ville gjerne jobbe med data. Jeg forsøkte meg på elektro, men fikk sjansen til å gå IKTservicefag andre året. Det var helt perfekt for meg, sier han.

Medaljen er også en fjær i hatten for Kripos, som hadde sin første lærling i Håkon Fossum.

Spennende Kripos

– Det var drømmelæreplassen. For dem var det å ha lærling noe helt nytt. Men det gikk veldig bra. De tilpasset seg, og var positivt innstilt til at jeg kunne være med og bestemme. Hvis det var noe vi syntes ikke fungerte, så justerte vi opplegget, forteller han.

For Håkon var møtet med Kripos både spennende og inkluderende.

– Jeg vet om andre lærlinger som kommer til et fast program virksomheten bruker uansett hva slags person lærlingen er. Måten vi gjorde det på i Kripos, passet meg veldig bra. Det var måten jeg lærer best på, sier han.

Håkon søkte selv på jobben i Kripos etter å ha kommet over at de søkte etter lærling i IKT-servicefaget.

– Da jeg skulle finne læreplass, hadde jeg lyst til å jobbe et sted der arbeidet som ble gjort, betyr noe. Det var utrolig interessant å jobbe i Kripos. Jeg fikk dra på seminar og kurs. Det var to veldig bra år der jeg lærte mye, sier han.

Håkon Fossum har alltid hatt lyst til å studere videre. Nå ligger han i hardtrening både faglig og fysisk for Forsvarets ingeniørhøgskole på Lillehammer. Også i denne fasen ser han at han har mye igjen for læretida.

– Det er ikke mange her som har jobbet med faget. Mange gruer seg dessuten til å bli ferdig med bachelorgraden. De vet ikke hva som venter, men det gjør jeg. Jeg har fått to års arbeidserfaring. Det er betryggende.

Håkons tips til deg som snart skal ta fagprøven

  • Ta flere kartleggingsmøter med virksomheten. Ikke gå og føl deg usikker på hva du kan. Bli sikker på det du er god på, og få vite det du bør øve på.
  • Ta en testfagprøve med OK stat (opplæringskontoret for statlige virksomheter). Da får du kjenne og føle på hvordan en fagprøve er. Du får god informasjon. Og det er godt å kunne være gjennom det uten at det får konsekvenser. Du får vite nøyaktig hvor du ligger
  • Sensorene vil ikke felle deg, de vil at du skal bestå og vil forsøke å hjelpe deg til det.
  • Du får ikke noe på fagprøven som du aldri har vært borte i før.

 

Publisert: 13. juni 2021 Oppdatert: 18. juni 2021

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.